Böjt, méregtelenítés, vagy csupán egy kis megkönnyebbülés a szervezetnek

A böjt az összes vallásban megtalálható, hol rövidebb, de rendszeres, hol hosszabb időszakra vonakozóan. Egy biztosan közös bennük, hogy célja a test-lélek-szellem megtisztítása, valamint az, hogy az ősztől tavaszig terjedő időszakra koncentrálódnak.

A gyakorlatban azt látni, hogy szinte az összes vallásban lazultak a böjti időszakban tartott étkezési szabályok, sokkal engedékenyebbek lettek. Mára már a böjt értelmezése sokkal, színesebb változatosabb lett, elszakadt a vallási liturgiáktól, és kialakult töbféle módszer, elv, amelyeknek más más elnevezése is van.

Azt is tudjuk, hogy a betegségek igen jelentős hányada (egyes kutatások szerint 80%-a)  a rossz táplálkozási szokások miatt alakul ki. Ezért különösen fontos, hogy legalább évente 1x figyeljünk oda és adjunk lehetőséget a szervezetünkenk egy kis fellélegzésre. Ki milyen formát választ, egy szigorú böjtöt, vagy egy könnyebb méregtelenítést, az legyen az elhatározás és mindenekelőtt az alkattól, egészségi állapottól függő kérdés. Ezért is fontos, ha első alkalommal böjtölünk, akkor az orvosi felügyelettel történjen, mert meg kell tapasztalni az, hogy a szervezet hogyan reagál és meddig lehet elmenni. (Amíg nem találkoztam olyan emberrel, én el sem hittem, hogy van, aki például nem méregteleníthet.)
 

Néhány tipp mielőtt belevágunk:

  • Határozzuk el előre, hogy milyen módszer szerint és meddig tart a tisztító kúránk. Készítsük fel magunkat lelkileg is és gondoljuk végig, hogy nincs-e valami akadály. Akik első alkalommal vágnak bele, feltétlen forduljanak szakemberhez.
  • Fokozatosság elve itt is nagyon fontos, nem lehet egyik napról a másikra elkezdeni, azzal sokkal többet ártunk, mint használunk. A testet és lelket egyaránt fel kell készíteni.
  • A tisztító kúra alatt fontos, hogy az életvitelünkön is változtassunk, vegyünk vissza a tempóból, tudatosan törekedjünk, a stresszhelyzetek elkerülésére, ez egyáltalán nem a pezsgés időszaka.
  • Ilyenkor még tudatosabban kell figyelni a táplálék bevitelre, fontos, hogy minél frissebb, lehetőleg bio minőségű termékeket válasszunk. Növeljük a nyersen elfogyasztott ételek arányát, figyeljünk a vitamindús táplálék bevitelre, amelyet érdemes esetleg természetes alapú táplálékkiegészítőkkel is segíteni, mivel még nem a primőrök időszaka van.
  • Újítsuk meg a szervezetünket is szisztematikusan. Fontos tisztító kúrák idején a bélflóra regenerálása, és az egészségügyi problémák ilyenkor még jobb hatásfokkal kezelhetőek. Egyes készítmények, pl. a gyógygombák hatékonyabbak.
  • Mivel a szervezet tisztulási folyamatának beindításával bizonyos szervekre nagyobb munka hárul, ezért különösen figyelni kell ezek segítésére, például a máj karbantartására (pl. máriatövis olaj). De magát a méregtelenítési folyamatot is elősegíthetjük természetes szerekkel, például gyógyteákkal, növényi olajokkal, méregtelenítő tapaszokkal, vagy a Huminiqum táplálékkiegészítővel, amely segíti még a nehézfémek kiürítését is.
  • Különösen figyelni kell a folyadék bevitelre, víz, gyógyteák, friss gyümölcslevek formájában.
  • Fontos, hogy a táplálkozáson túl figyeljünk az egész testünk karbantartására. Sok friss levegő (a gyakori szellőztetéstől a gyalogláson át ez mindent jelenthet), mozgás, de ez nem a nagy spinning edzések időszaka, válasszuk inkább a kíméletesebb de nem kevésbé hatásos mozgásformákat, mint jóga, pilates, női torna, streching stb. Ilyenkor szinte kötelező a rendszeres szaunázás és kényeztessük magunkat masszázzsal is. Nem szabad említés nélkül hagyni a bőr ápolását sem, bőrradírok, agyagpakolások elősegítik a méreganyagok távozását, a természetes olajak, vajak táplálják a bőrt.
  • Kitartás! Vigyük végig a teljes folyamatot. A szervezetnek idő kell, míg beindul a tisztulási folyamat, ne adjuk fel a közepén. Végül meghálálja magát és energikusak, könnyedek leszünk.
  • Figyelni kell a test tüneteire is, az elején adódhatnak problémák, fejfájás, levertség, bőrkiütések stb. ilyenkor is érdemes szakemberrel konzultálni.
  • A tisztító kúrát minden esetben egy fokozatos visszaépítéssel zárjuk, ne fejezzük be hirtelen.Régóta tartok évente tisztító kúrát és kialakítottam egy saját módszert, amit azért is szeretek, mert abszolút rugalmas és tudom szabályozni, hogy milyen intenzitású méregtelenítést alkalmazzak, a könnyített táplálkozástól egészen a léböjtig variálható. Általában 6-8 hetes ciklust ölel fel, és a lényege, hogy hétről – hétre elhagyok egy-egy tápanyag fajtát, vagy akár csak egy ételt. Amikor elérek a közepén a legszigorúbb részhez, ami általában egy gyümölcs, zöldség kúrát vagy akár egy léböjtöt jelent, utána már szépen fokozatosan visszaépítem a korábban elhagyott tápanyagokat, és végül visszaérkezek a vegyes táplálkozásba.

A gyakorlatban ez úgy néz ki nálam, hogy első héten elhagyom a szénhidrátokat, második héten a húsféléket, harmadik héten a tejtermékeket, majd vagy tartok egy extra zöldség-gyümölcs hetet,vagy ha jobb passzban vagyok, beiktatom ilyenkor a léböjtöt. Ezekután folyamatosan visszaépítem először a tejtermékeket (az én esetemben ez nem tej fogyasztást jelent, hanem kefír, vaj stb.) húsokat, végül a szénhidrátokat. Néhány éve már a férjem is velem tart teljesen önként és dalolva, sőt meg szokta kérdezni év elején, mikor is kezdjük?! Hát, most belevágunk ...